Případová studie mikrostránky

Mikrostránky jsou rozsahem menší weby typicky o několika stránkách. I přes menší velikost se může jednat o graficky nebo programově náročné weby. Může se také jednat o jednoduché stránky. Typickou ukázkou je mikrostránka dřevěná vláčkodráha.cz. Tato konkrétní mikrostránka funguje a přináší konverze již několik let. Podívejme se, kolik reálných návštěvníků může takový web získat.

1. Hledanost pojmu

Pro tento typ webu je důležité vědět, kolik návštěvníků daný pojem hledá (a jaké jsou trendy a výkyvy během roku).


Hledanost na Seznamu

Průměrná měsíční hledanost hlavního pojmu je okolo jednoho tisíce dotazů měsíčně. Maximální hodnoty jsou samozřejmě v měsících blízko k vánocům. Konkrétně v říjnu to je cca 2 500 vyhledávání, v listopadu cca 3 650.

* Data pochází pouze z Skliku, neboť na Seznamu se nachází větší část cílové skupiny. Na Googlu je situace o poznání horší. Nicméně právě Google ve výsledku představuje hlavní zdroj návštěvnosti, jelikož web má dobré pozice na související dotazy.

2. Pozice


Mikrostránka dřevěná vláčkodráha – pozice na Google

Návštěvníky získají dobře umístěné weby. Web se roky držel na předních pozicích Seznamu i Googlu, ale po pátku třináctého se dostal až na 10. stránku Seznamáckého SERPu. Aktuálně se mikrostránka opět může pochlubit prvními pozicemi (přičemž ale dochází k průběžným změnám).

* Pokud budete testovat pozici mikrostránky na Googlu, dejte pozor na způsob měření pozic.

3. Návštěvnost


Průměrná denní návštěvnost mikrostránky

Drtivá většina návštěvníků pochází z vyhledávačů. Bohužel se mi nepodařilo získat přístup do Google Analytics. K dispozici mám pouze data z Toplistu.

V současné době se v průměru jedná o 40–50 lidí denně. Je ale přelom říjnu a listopadu, kdy se pojem hledá více jak dvojnásobně oproti průměru. Budeme se tedy držet hodnoty 20 návštěvníků denně v přepočtu na celý rok.

* Původ návštěvníků najdete zde.

Shrnutí mikrostránky

  • Průměrná denní návštěvnost: 20 lidí, tj. cca 7 500 návštěvníků ročně
  • Cena vytvoření webu: 3 000 Kč
  • Roční údržba: 3 000 Kč (doména, hosting, linkbuilding)

Pokud vycházíme z nákladů 3 000 Kč za rok, při získání cca 7 500 návštěvníků ročně je cena za jednoho 0,40 Kč, což je oproti PPC slušné. Zvlášť když přihlédneme k dalším faktorům (SEO a zpětné odkazy).

I jednoduché mikrostránky se vyplatí

Pokud se podaří vybrat vhodné téma a obohatit mikrostránku o bonusový obsah (fotogalerie, omalovánky), mají i jednoduché weby smysl. Představují trvalý prostředek propagace, za který navíc nemusíte neustále platit, jako je tomu u jiných kanálů. Další výhodou je doprovodný SEO efekt.